Cum să eviţi capcanele cumpărăturilor online – completare

Am fost intrebat despre subiect, despre capcanele comertului online. Si am raspuns la intrebarile puse. A iesit un articol relativ ok din care reiese totusi un grad de risc maricel atunci cand cumperi online – Cum să eviţi capcanele cumpărăturilor online.

Raspunsurile mele au fost putin in alt ton, putin mai optimiste, si zic eu mai aproape de adevar, adevarul ca nu ai asa de multe capcane de evitat. As vrea sa spulberam odata pentru totdeauna mitul cumparaturilor online nesigure. Mai jos atasez raspunsurile mele date jurnalistilor de la Adevarul.

  1. La ce elemente ar trebui sa fim atenti cand cumparam produse de pe internet?

Pretul nu este totul. Daca un magazin online ne ofera cel mai bun pret, dar nu stim nimic despre el, putem sa cautam informatii despre acel shop online pe google. Daca nici google nu va ajuta intrebati prietenii, sau puneti intrebari in retelele sociale (Twitter, Facebook, TPU.ro, etc) despre acel magazin. Uitati-va pe pagina de contact a magazinului: este pagina vizibila, are acolo o adresa fizica, are datele companiei la vedere (CUI, Registrul Comertului), are link catre ANPC, are informatii despre livrare, are informatii despre retur si politica de confidentialitate, cum se rezolva garantiile? Sunt intrebari la care trebuie sa primiti raspuns inainte sa cumparati.

Pe de alta parte ar trebui sa spunem ca a cumpara pe internet nu inseamna a cumpara cu cardul. Multa lume isi imagineaza ca despre asta este vorba, insa putina lume stie ca modalitatea de plata cea mai frecventa este plata ramburs, la primirea coletului. Daca aveti dubii cu privire la magazin, cereti plata ramburs. Vine marfa acasa, o desfaceti impreuna cu curierul, verificati integritatea produselor si ca sunt exact ceea ce ati comandat si abia apoi platiti. Este cel mai simplu mod si nu implica niciun risc pentru cumparator. Platesti numai dupa ce vezi produsul acasa. Insa, aveti grija sa intrebati si despre garantie, cat timp ar putea dura, unde se rezolva, cine plateste transportul produselor in garantie, asta inainte sa cumparati efectiv produsele.

  1. Care ar putea fi capcanele si cum recunoastem un site neserios?

Sincer nu exista multe capcane. Poate oamenii obisnuiti percep altfel lucrurile decat mine, care sunt obisnuit sa cumpar orice pe internet. Unde nu am incredere cumpar cu plata rambus, deci nu risc absolut nimic. Sigur ma uit sa vad datele de contact sa fie toate, sa nu fie o firma de apartament, si daca prietenii mei discuta despre acel magazin, pe un forum, pe twitter, sau la telefon, apelez la cunostintele lor. In orice bloc de locuinte din tara exista un tanar care are acces zilnic la Internet. Intrebati-l pe el de pe ce site cumpara produsele pe care vi le doriti. Eu evit sa cumpar de pe site-uri care nu au un design profesionist, care nu au datele de contact in clar, o adresa postala. Daca am chef sa arunc cu piatra in fereastra acelui magazin online, sa stiu unde sa ma duc sa arunc cu piatra. Insa.. lasand putin gluma la o parte, nu riscati nimic daca veti cumpara platind ramburs. Verificati cand vine curierul produsul, si chiar daca nu veti putea face proba de functionare – curierul se grabeste sa plece la alte livrari, macar veti vedea ca este ceea ce vreti si ca nu lipseste nimic din colet. Sincer eu recomand tuturor prietenilor mei sa cumpere online. Ati putea folosi singurul eveniment national de ecommerce, Gala Premiilor eCommerce pentru a citi despre magazinele participante in competitie. Pentru a se putea inscrie acele magazine trebuie sa indeplineasca un set minim de criterii, de preselectie, sunt cele spuse de mine mai sus putin. Puteti avea incredere in acele magazine, sunt testate de cineva deja. Cititi mai multe despre atestarea/certificarea GPEC aici: http://www.gpec.ro/ro/sfaturi

  1. Ce categorie de produse existenta pe internet ne-ar putea crea probleme?

Sincer eu cumpar orice de pe internet, carti, haine, electrocasnice, electronice, bilete de vacanta. Aceleasi produse care le cumparam de la un magazin traditional si care ar putea sa ne creeze probleme, ne vor creea probleme si aici. Este o falsa problema.. aceasta. Practic nu difera cu nimic acest tip de comert, este la fel de natural ca si cel in magazin, chiar am mai multe avantaje. Invit cititorii acestui jurnal sa-mi adreseze intrebari despre comertul online pe mailul liviu@liviutaloi.ro. Am sa le raspund in limita timpului, unde pot sa gaseasca produsele de care au nevoie, care este parerea mea despre un anumit magazin sau produs, etc.

  1. Care este ponderea inselaciunilor in ceea ce priveste cumparaturile pe net?

Iarasi este un mit, un mit care din pacate circula in presa scrisa. Chiar ma bucur ca ma intrebati acest lucru. Si am sa incep prin a enumera cateva din problemele pe care le puteti avea intr-un magazin normal, intr-un supermarket sa zicem: pretul de la raft nu este cel de la casa, malaiul se scurge pentru ca e gaurita punga si vezi acasa asta, nu te uiti la oua si le gasesti sparte acasa, probleme cu fierul de calcat care nu merge cand ajungi acasa, cum transporti acasa frigiderul pe care l-ai cumparat si de ce te fraiereste acum si-ti cere asa de mult pe livrare, unde e portofelul – la raft l-am avut la casa unde este, cine l-a furat? Si astea sunt doar o mica parte din problemele pe care le infruntam zilnic in goana noastra dupa produsele necesare traiului, plus cozile din trafic pe caldura asta mare, costul cu benzina, nervi si claxoane.

Numarul inselaciunilor care pot avea loc pe internet sunt de mii de ori mai putine decat cele care se pot intampla pe strada. Si nu exagerez cand spun acest lucru. Ce se poate intampla daca platiti ramburs, la primirea coletului, si verificati? Sa zicem ca nu este in colet ce ati vrut. Pur si simplu nu veti plati, deci nu riscati nimic. Este o falsa problema ca a cumpara de pe internet presupune niste riscuri. Nu presupune niciun risc. Si fac aici o promisiune cumparatorilor, imi asum eu riscul pentru cumparaturile dumneavoastra efectuate pe internet daca ma contactati in prealabil si ascultati de sfaturile mele. Sau, luati legatura cu cei care organizeaza Gala Premiilor in eCommerce si care va pot ajuta cu sfaturi. Cereti ajutorul baiatului cu calculatoarele de la scara vecina si veti vedea ca nu e deloc greu sa cumperi de pe Internet. Nu veti avea decat avantaje.

Eu va urez spor la cumparaturi online, din casa, acolo unde aerul conditionat merge. Succes!

Share Button
No tags for this post.

Related posts

9 thoughts on “Cum să eviţi capcanele cumpărăturilor online – completare

  1. Ati tot repetat faza cu deschisul coletului inainte de a da banii. Eu fac comert online si cumpar online dar nu prea am intalnit aceasta metoda. Este atat de uzuala incat poate fi recomandatata ca atuu?

  2. “Vine marfa acasa, o desfaceti impreuna cu curierul, verificati integritatea produselor si ca sunt exact ceea ce ati comandat si abia apoi platiti.”

    Se poate face asta?Eu am intrebat la Fancurier cand mi-a venit un laptop si n-au fost de acord sa desfaca inainte sa platesc.Auzisem si eu ca se poate.

    Au fost aia neinstruiti sau o fi de vina politica firmei?

  3. Nu toate firmele de curierat permit deschiderea coletului.

    Una care sigur permite este urgent curier.

    Poate ar trebui sa aplice o politita anpc sa impuna la toti curierii sa ofere posibilitatea de deshidere a coletului.

  4. Sunt detinatoare a unui magazin online, si astfel de articole ma ajuta sa inteleg mai bine de ce le este frica clientilor mei si ce ar trebi sa fac/spun sa le diminuez gradul de nesiguranta in legatura cu cumparaturile online.
    In articol ati abordat o modalitate de plata, care este foarte populara in Romania, si nu mai pare a trezi scepticism. In scurta mea experienta in e-commerce am observat o reticenta enorma pentru plata online cu cardul. Clientii sunt speriati in momentul in care li se cere sa introduca datele cardului bancar, chiar daca aceste sunt introduse pe o platforma de plati securizata (a unui partener viabil din domeniu.) Cum ii convingem pe clienti ca datele cardului sunt in siguranta?
    Cred ca ar prinde bine un astfel de articol atat pentru startup-urile din e-commerce cat si pentru consumatori.

  5. Eu am cumparat niste boxe de la Cool Space si cind au venit, aduse de Nemo mai aveam de plata transportul care era deja platit pe factura. Am reclamat la magazinul online si foarte operativ au rezolvat cazul, trimitindu-mi banii luati in plus. Banuiesc ca au renuntat la serviciile firmei de transport -Nemo- care facusera porcaria. Bravo Cool Space!

  6. Pentru ca curierii sa accepte desfacerea coletului , trebuie specificat de catre furnizor pe awb la livrare , altfel ei nu vor accepta.
    Este o metoda sigura pentru client, dar pentru furnizor poate fi o problema, ca daca vei avea 10 “comenzi false” vei avea o problema sa revinzi acele produse, ca viitorul client va observa ca cutia numai este sigilata.
    Va dau exemplu unui client avut : vine sa vada o centrala termica, dupa cei desfac o cutie sigilata, o vede… e multumit si la urma zice sa-i dau alta, ca el nu o vrea pe asta desfacuta…….cum vi se pare ?

  7. Acest mit se referea cel mai probabil la inselaciunile de peste hotare facute intr-o oarecare proportie si de romani care cereau plata cu cardul in avans si nu mai trimeteau nimic. Magazinele online din Romania chiar sunt foarte serioase din acest punct de vedere si este foarte recomandat sa le folositi cu incredere

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.