Nu stiu cum se face ca am deschis televizorul tocmai acum cateva minute cand onor Guvernul a terminat sedinta si a anuntat cresterea TVA de la 19% la 24%. Nu vreau sa comentez ratiunea acestei decizii, pentru ca nu ma pricep. Ce stiu insa, este ca multi dintre clientii mei, proprietari de magazine online ma vor suna in cateva zile sa-mi spuna ca a scazut drastic numarul de vanzari. Toate declaratiile politice, toate actiunile Guvernului se rasfrang in modul in care reactioneaza consumatorul, clientul nostru.
De la mai multi prieteni, proprietari de magazine online, de la clienti, am mai aflat ceva: in ziua in care a fost manifestatia aia mare in fata Palatului Victoria cand s-au adunat peste 30.000 de sindicalisti, pe 19 mai anul curent, efectiv nu a sunat telefonul la magazine online mari, care aveau sute de apeluri telefonice pe zi.
Oricum vara lui 2010 se anunta destul de grea pentru comerciantii online, si nu numai, dar acum dupa aceasta marire de TVA, ma astept la o vacanta de vara linistita, calma, prea calma, fara multe vanzari pe mai toate secotarele comertului online.
Am stat de vorba cu Bogdan Aron de la Trafic.ro, care a avut amabilitatea sa-mi puna la dispozitie cifre statistice pe domeniul comert electronic, cifre adunate de-a lungul timpului. Este vorba de NETINDEX, un indicator al cresterii sau descresterii numarului de vizite pe site-urile de profil. Cei care au fost de-a lungul timpului la cursurile tinute de mine m-au auzit vorbind de cresterea naturala a traficului unui magazin online, de respiratia naturala, daca ar fi sa consideram comertul online un fel de creatura, animal, el respira in ritmul lui, si tot asa, marea majoritate a site-urilor de comert electronic se comporta, mai mult sau mai putin precum media.
Cifrele furnizate de Trafic.ro arata cam asa:
Bulinele de diverse culori indica Craciunul – albastru, Pastele – rosu, si Alegerile – galben. Cei ce lucreaza in domeniu deja cunosc acest ritm al vanzarilor, si chiar daca sunt magazine care ies putin din acest tipar, marea lor majoritate il respecta. Intotdeauna de Craciun avem o scadere semnificativa a traficului pe site-urile de comert electronic, si o scadere a vanzarilor. In ultimii ani, tot mai multi comercianti reclama o scadere a vanzarilor exact cu o saptamana inainte de Paste, lucru destul de evident in graficul de mai sus. Nu am avut si saptamana care a prins 19 mai, cea cu faimoasa adunare din fata Guvernului, dar sunt sigur ca acolo as vedea iar o groapa abisala.. Poate ma ajutati sa identificam si alte declaratii ale figurilor politice pe aceasta evolutie.
Si inca o data graficul, de asta data numai pe perioada 2006-2010, pentru a observa mai bine aceasta respiratie naturala a traficului (si implicit a vanzarilor) pe domeniul comertului online. Fac si o precizare, acest NetIndex este calculat si cu traficul site-ului Okazii.ro, care dupa mine nu ar trebui luat in considerare, desi este comert electronic conform definitiilor, insa nu este un magazin online. Este posibil ca fara traficul acestui site graficul sa sufere mici schimbari, nu am avut de la Bogdan Aron si datele fara Okazii, insa nu ar trebui sa fie mari.
Evolutia NetIndex, in domeniul comertului electronic, pe perioada 2006-2010
No tags for this post.
Eu ma astept la scaderi inclusiv a ratei de conversie, sa stii ca si eu am avut o scadere importanta a vanzarilor in perioada cu mitingul, nu si o scadere semnificativa a traficului, dar am zis ca e ceva pe piata si ca ar legatura cu caldura, dar acum ma gnadesc ca tot tulburarile politice.
Ma doare sufletul cand vad ca majoritatea politicienilot din PSD, PNL si PDL se gandesc doar la propriul interesa si nu la binele celor multi. De dragul luptelor lor pe ciolan vom avea de suferit cu totii.
Si eu as paria pe o mentinere a traficului in trend normal, crescator in pofida crizei. Va scadea insa grav rata de conversie. Oamenii vor cauta, vor vrea, dar nu vor avea cu ce sa cumpere … Tine cineva pariul?
E normal ca traficul sa varieze in functie de activitatea generala a oamenilor pe internet ca si pana acum, ma refer la traficul organic, vor fi scaderi si acolo dar mici pentru ca daca omul nu mai este interesat sa cumpere sa spunem Haine sau carti va cauta mai putin dar totusi va cauta de curiozitate. Cred ca ROI va scade, in afara de taxa care va creste cred ca o influenta mult mai mare o va avea panica, in special cea creata de masmedia in special de televiziuni. Daca ar fi o scadere de 5% a vanzarilor nu ar fi asa grav dar eu prevad o scadere de 30%.
de abia acum a inceput criza oameni
Trebuie sa gasim solutii sa trecem si peste asta, ma gandesc ca pe noi nu ne-a lovit criza asa cum a fost in SUA, eu inca sunt optimista. Eu saptamana asta am avut vanzari mai mari decat de obicei
Interesanta discutie. Nu m-am gandit pana acum la asemenea scenarii. De obicei inainte de sarbatori e perioada cadourilor si ar trebui sa creasca vanzarile. Din grafice reisese ca e totatl invers
Eu propun urmatorul scenariu:
1. Cota TVA va scadea de la inceputul anului viitor. Avem doua reprize de 3 luni care vor incasa mai multi bani la buget. Dupa aceste 6 luni puterea de cumparare va scadea treptat si evaziunea fiscala va creste.
2. Singura masura posibila pentru cresterea economiei va fi scaderea TVA + desfiintarea impozitului forfetar, acesta va fi urmatorul punct de pornire. Pastrarea acestor masuri poate conduce la cresterea TVA si intrarea intr-un cerc vicios.
3. SUA s-a relansat datorita antreprenoriatului, acest val va veni in Romania cu aceeasi intarziere cu care a venit si criza.
4. Mediul online se va relansa dupa ce eantreprenorii vor intelege ca magazinele online nu vor mai vinde produse “de lux”, adica calculatoare, telefoane mobile…etc.
5. Urmatoarele afaceri online vor fi dezvoltate plecand la necesitatea clientilor de a achizitiona produse de larg consum la preturi mai mici decat de la raft.
6. In cazul unei imposibilitati de relansare economica magazinele online vor avea o crestere a cotei de piata fata de retail. Produsele mai scumpe nu vor mai exista pe rafturile magazinelor deoarece a tine un produs in raft implica costuri serioase ce nu vor mai putea fi suportate din adaosul comercial.
7. Castigatorii de pe piata de ecommerce vor fi cei care vor putea construi campanii de marketing ce determina o actiune de moment. Modalitatea prin care au crescut vanzarile in ultima zi de TVA 19% va putea fi simulata teoretic si prin alte tehnici de comunicare.
Pana la iesirea din criza va recomand sa lucrati cu stocuri minime si sa va axati oferta pe solutii de reducere a costurilor.
Sper sa auzim numai de bine!