Testele MVT sau A/B split test – o cale de a creste conversia magazinelor online

Va fi un articol "scurt", doar sa readuc in memoria cititorilor ce am scris cu un an in urma (De ce ar trebui si magazinele online sa faca teste de tipul split A/B in cautarea solutiei ideale la o problema de uzabilitate? + conversie). Nu as fi scris acest articol daca azi nu aparea postul scris de Krumel Emag: care pagina castiga testul? unde exista mai multe comentarii (si pe Twitter mi s-a raspuns la fel) cum ca in Romania nu se fac astfel de teste.

Chiar daca nu am fost la prezentarea Orange stiu ce s-a vorbit acolo, si stiu ca Orange a facut teste de optimizare a conversiei folosind Optimost. Apoi mai sunt clientii mei la care pana acum am facut cel putin un test la fiecare unde am testat diverse chestiuni, culori, marimi de fonturi, amplasare butoane. Acum nu stiu daca eMAG a facut vreodata, insa m-as mira sa nu faca. Chestia cu "la noi nu se fac astfel de teste" nu tine. Ce se poate spune este ca astfel de teste nu se anunta, nu se discuta, ele se deruleaza periodic si se iau decizii de optimizare a conversiei. In vremuri de criza este unul din principalele instrumente prin care poti sa faci o cifra de afaceri mai mare. Mai sunt magazine online care testeaza altfel, nu cu un instrument dedicat cum ar fi Optimost sau Google Website Optimizer (GWO). Unii fac teste de tipul "A/B split test" fara sa le numeasca in acest fel, si se practica chiar si in publicitatea online, se fac mai multe variante se alege apoi cel cu conversia cea mai buna, se deseneaza doua versiuni se servesc doua html-uri si se noteaza care are conversia cea mai buna, daca aplicatia stie sa faca asta.. sau se fac pe rand, in intervale de timp diferite. Intreg procesul de design (proiectare) a unui magazin online este un test permanent in care echipa de acolo incearca sa optimizeze conversia.

Este foarte adevarat ca noi nu stim cate teste si ce fel de teste fac magazinele online, sau nu toti dintre noi avem plugin-uri care urmaresc acest lucru pe site-urile magazinelor online (eu unul ma uit constant si stiu ce fel de coduri sunt prezente pe magazinele online). Insa ele se deruleaza in mod permanent. Sigur nu am vazut studii de caz despre folosirea Google Website Optimizer, dar cei care au participat la WebSell stiu acum cum sa inceapa sa faca aceste teste. Acolo am prezentat acest tool ca unul dintre cele care te pot ajuta sa cresti conversia.

Diferenta dintre POLL si TESTUL A/B sau MVT (multi variate test)

  • poll-ul este adresat unui multimi mai restranse de oameni si nu este rulat pe pagina magazinului online
  • poll-ul indica o afinitate catre o solutie de asezare in pagina, fara insa a fi pus in situatia reala de a cumpara ceva
  • testul a/b sau mvt dupa caz masoara cresterea conversiei pentru x versiuni ale acelor pagini, in conditii reale

Cand se face un test A/B si cand unul MVT?

Diferenta dintre a testa 2 variante si a testa mai multe variante consta in faptul ca primul test se ruleaza pe o pagina cu putine afisari, si unde se vrea a ase ajunge mai repede la o concluzie, si din a/b in a/b se ajunge la o varianta castigatoare, iar in cazul mvt, este nevoie de o cantitate mare de afisari insa se pot testa combinatiile (lucru imposbil prin a/b): fontul de 14 cu butonul rosu care scrie cumpara si este pus pe mijloc e mai bun decat fontul de 14 cu butonul verde care scrie adauga in cos si e pus pe dreapta.

Chiar si asa, nici testele astea nu pot asigura succesul. Am avut cazuri in care in prima etapa de testare am ales o varianta promitatoare, cu 30-40% crestere a conversiei, iar apoi la etapa doi, de validare a alegerii (follow-up in GWO), unde se ruleaza originalul contra variantei cea mai buna, cresterea a fost mai mult decat modica, de doar 3-4%. Oricum chiar si asa la o cifra de afaceri de milioane de euro lunar inseamna ceva. Insa e o munca grea, care necesita timp mult, si de multe ori se trece peste propunerile acestea la sedinte din cauza timpilor mari de rulare a testelor. Se prefera de multe ori intuitia in dauna matematicii si a masuratorilor.

Am votat pe testul publicat de Krumel pentru prima varianta, pentru ca e mai lizibila, mai clara. Este ok ca s-a adus iar in discutie acest tip de teste. Ar trebui ca mai multe magazine online sa le faca, nu doar cateva. Insa ca orice altceva legat de un business (online sau offline) totul tine de resurse, umane si materiale. Cine are bani si timp face teste, cine nu apeleaza la o parere avizata (bani), sau daca nu roaga prietenii (fara bani, dar necesita timp).

Orice forma de testare este mai buna decat sa nu faci nimic.

Share Button
No tags for this post.

Related posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.