Lupul paznic la stana de oi – sau cum jurizeaza eMAG-ul magazinele online ITC ce se vor inscrie la Internetics

Desi initial nu am vrut sa comentez acest fapt, am zis ca trebuie sa atrag atentia asupra acestei posibile probleme. eMAG-ul, prin reprezentantul sau Radu Apostolescu (citind prezentarea lui Radu facem o asociere directa intre numele lui si eMAG), va juriza categoria de Servicii, unde avem subcategoria 2.1. E-Commerce IT&C. Nu am absolut nimic impotriva lui Radu, chiar cred ca va face acolo o treaba buna, dar nu mi-l inchipui pe Mugur de la MarketOnline fiind happy ca va fi jurizat de eMAG.. nu vad deloc o situatie roz a acestei jurizari.

Si asta nu e tot, criteriile din sectiunea respectiva sunt, multe din ele, NEMASURABILE corect, pot fi intrepretabile, subiective sau cum vreti voi sa-i ziceti. A mai scris despre asta si Andrei.

– obiective de business
– poziţionare (imaginea pe care consumatorii o au despre produs; ce şi cum face site-ul pentru a susţine această poziţionare)
– segmentele de piaţă vizate
– diferenţierea faţă de competitori (ce aduce în plus sau ce-i diferenţiază faţă de competitori)
– strategia de vânzări; program de fidelitate; tipologii de promoţii

Cum se poate cuantifica, cum se poate masura ceva de tipul "obiective de business"?? Si mai ales cum poate Radu sa se rupa de business-ul lui si sa fie impartial jurizandu-si propria concurenta, directa??

Probabil ca cei care doreau sa se inscrie in Internetics, vorbesc aici de magazinele online de IT&C precum PcGarage, ShopIT, PcFun (acesta probabil ca nu se inscrie pentru ca e Marius Ghenea in juriu…), MarketOnline, OneStop,  DOMO, eFlamingo, DC-Shop.ro, MediaDot.ro, etc, cei din esalonul doi dar care functioneaza si inca bine, cei care se lupta zi de zi cu liderul de piata eMAG,  probabil ca vor decide sa nu se mai inscrie in conditiile date.

Acelasi lucru l-as fi spus poate si despre Marius Ghenea, dar, Marius s-a detasat destul de mult de PcFun, a lasat o libertate mai mare acestui magazin si s-a implicat foarte mult in antreprenoriatul online, a deschis mult mai multe porti si proiecte, lasand sa se inteleaga totusi ca el este proprietarul acestuia dar permitandu-si sa dea sfaturi foarte consistente si celor care doresc sa intre pe piata de comert electronic. Greul operarii magazinului PcFun cade pe umerii lui Madalin Durca, un bun profesionist in marketing.

Apoi, neavand legatura cu subiectul, vedem clasificarea magazinelor online in IT&C, cadouri si flori, si ALTELE… Asta chiar ma face sa rad. Cu lacrimi. Nu stiu daca organizatorii Internetics stiu cate tranzactii cu cardul se fac pe bilete de avion, nu dau numele companiei, tranzactii pe zi. 1, 2, 10-20, sau cumva sute?? Nu stiu daca ei cunosc ca sectorul Telecom e bine reprezentat prin platile facturilor de telefonie, achizitii de telefoane, cartele prepaid, servicii SMS etc..

Cine afirma cu tarie ca sectorul IT&C este cel mai important sector al comertului online romanesc? Cine spune ca cifra vehiculata in presa de 250 milioane de euro pe 2008 este reala si reprezinta cifra totala a comertului online romanesc?? Romcard nu spune asta, nici ePayment, nici DotCommerce …

So, nu zic ca Internetics are probleme cu e-commerce-ul, dar, mai are pana sa devina o competitie corecta in acest domeniu. In continuare vad Internetics-ul ca o competitie la nivel de design, de branding, de recunoastere a meritelor agentiilor de creatie, foarte mult orientata pe partea de comunicare si creatie, dar pana la a juriza eficienta business-ului unui magazin online, cu oameni care teoretic nu pot fi impartiali, mai este ceva cale de strabatut.

Au mai scris despre subiect Marius (FunGift) , USBMania si Marius Dosinescu.

LATER EDIT: Un alt post interesant despre subiect apare pe blogul lui Chis Florinel

PS. De aceea, in fiecare an cand se ajunta juriul Galei Premiilor in E-Commerce, niciodata nu am fost mentionat, mai ales atunci cand printre site-urile inscrise au fost clientii mei. Si probabil si anul acesta se va intampla la fel.. presimt eu.

PS2. Ma mai gandesc la o scena, posibila.. "in aplauzele tuturor urca pe scena X, proprietarul magazinului online de IT&C Y, pentru a primi premiul din mainile d-lui Radu Apostolescu, fondator eMAG.. apoi d-ul Radu Apostolescu tine un discurs incurajator si il felicita pe d-ul X urandu-i cat mai multe vanzari…", sau o stire de presa: "eMAG/Radu Apostolescu confirma ca Y e cel mai bun magazin online din Romania" (binenteles dupa eMAG)

Share Button
No tags for this post.

Related posts

15 thoughts on “Lupul paznic la stana de oi – sau cum jurizeaza eMAG-ul magazinele online ITC ce se vor inscrie la Internetics

  1. Liviu, partial sunt de acord cu tine, dar totusi … si Marius Ghenea si Radu Apostolescu sunt oameni cu state vechi in domeniu care pot analiza evolutia unui magazin. Nu cred ca isi risca reputatia pentru a judeca strict dupa simpatii si antipatii.
    Mai serioase mi se par celelalte scapari pe care le-ai mentionat si tu: categoriile alese si, mai ales, criteriile de jurizare. Prevad ceva discutii la acordarea premiilor 😀

  2. Discutam daca vrei aici despre principii, nu despre oameni in sine. Sigur Radu si Marius vor gasi cea mai buna metoda si vor face ceea ce trebuie. Nici nu-mi pot imagina altfel lucrurile. Dar vorbim de principii, vorbim de aceste discutii care teoretic trebuiau evitate. Cum voi mai avea incredere in premiile acordate??!??

  3. hahahahaha … tare de tot asta, acum am aflat si eu 🙂

    pai ma duc repede sa ma inscriu, sunt sigur ca il ultimul ceas bunul simt al celui numit mai sus sa tresari energic si se va retrage din juriu …

    of course i am kidding!

  4. Un cuvant v-a scapat: obiectivitate. Interesant ca (nu) se porneste de la prezumptia de nevinovatie.
    In aceeasi situtie se pot incadra multi “zvonaci” care isi umfla burta din comisioane grase de la unele magazine si critica pe altele. Bravo!

  5. Parerile sunt impartite. Oricum Internetics merge inainte in formula asta.

    Dar am prieteni in lista de messenger, oameni cu magazine online, care nu-mi sunt clienti, si care au zis ca discutau daca sa participe sau nu la Internetics-ul de anul acesta. Acum cauta o alternativa, sau se mai gandesc cel putin inca o data, daca nu chiar de 10 ori.
    Ex1: “ce zici…am sanse sa castig daca ma jurizeaza radu pe mine??!”
    Ex2: “ma, si eu vroiam sa ma bag cu un magazin la internetics, la altele… dar cand am vazut ca e Radu in juriu… mi-am adus aminte de Ce e … asta? inca discut cu clientu ce facem”

    Mai am alti amici care desi nu au magazine online au postat deja opinia lor contrara acestui “tip de jurizare”.. si sigur, sunt si cei ca tine si ca Marius C. care au incredere.

    Toti aveti dreptate, fiecare in felul lui.

  6. Eu am scris frazele de mai sus intrebandu-ma: “la fel m-ar fi numit si pe mine daca jurizam?”…
    Daca am tatuat eMAG sau altceva pe frunte asta nu inseamna ca nu pot fi un om obiectiv, ca oricare altul dintre noi toti.

  7. ok… subiectul este interesant si l-am abordat si in ani anteriori.
    Oricat ar fi de obiectivi inseamna sa scoti un website care iti poate devenii concurent premiant si sustinut de media E greu sa jurizezi impartial.

    O echipa de specialisti ar fi fost mai buna decat indivizi proprietari de afaceri … sau cu joburi importante in companii mari.

    Ramane de vazut capacitatea lor de a fi impartiali… eu chiar sunt curios. Pregatim si noi un proiect pentru zona de comert electronic, deci sunt chiar interesat de zona asta. 🙂

  8. @Liviu: pai titlul articolului cam denota ca ar fi ceva legat de personaj/tatuaj… Criteriile sunt alta poveste 🙂

    Atat timp cat cei “vizati” nu participa cu propriile magazine in competitie nu vad de ce nu ar putea fi impartiali. In fond, toti participantii le sunt in aceeasi masura competitori.

    Cineva din bransa poate juriza mai bine decat altcineva care nu a fost niciodata carne de tun in comertul online. Poate de aceea au ajuns sa faca parte din juriu…

  9. Uh, mai exista internetics sau alte “awards”-uri (gale) din astea romanesti??? Si oameni care se -actually- inscriu la asa ceva 😕

    Ahhh… am uitat… trebuie sa iei un premiu dat prin diverse modalitati mai mult sau mai putin dubioase ca sa insemni ceva in piata; inca o sigla de pus in site, alaturi de celelalte 10, de care nimanui (0,1%) nu-i pasa.

    Asa ca intr-o tara asa de “fucked up” (dusa cu pluta) nu mi se pare deloc iesit din comun faptul ca unul dintre oamenii din spatele magazinului eMAG (cu 70% din piata de comert online IT&C) da premiu unui alt magazin concurent pentru cat de bun este. Nope, nu mi se pare deloc ciudat. Poate daca eram intr-o tara mai civilizata cu o concurenta mai dinamica in piata, altfel stateau treburile.

    Si eu daca eram in locul lui Radu Apostolescu acceptam sa fac parte din juriu, si imi vedeam de treaba sa-mi promovez magazinul (eMAG), daca organizatorii sunt atat de dufusi incat sa imi ofere chestia asta.

  10. @Gabi: titlul denota ce spui tu, dar… in primul paragraf am spus clar ca nu are legatura cu personajul, cu Radu. Titlul a venit singur, s-a creat singur din conjunctura creata, din combinatia: Radu -> eMAG -> criterii subiective -> jurizare ecommerce IT&C. Titlul nu e altceva decat impresia mea despre Internetics si nu despre Radu ca persoana, si nici chiar despre eMAG. Am zis-o chiar din primele randuri ale postului ca Radu sigur isi va face treaba si chiar va incerca sa fie obiectiv, dar asta nu schimba cu nimic impresia mea despre conjunctura creata prin participarea lui acolo, pe criteriile alea subiective. De ce crezi ca am subliniat criteriile puse in post, si unul din ele l-am facut cu rosu??

    @weasel: Consider ca participarea la un eveniment de genul asta e f. ok. Asemenea evenimente e bine sa fie cat mai multe, sa promoveze industria, sa promoveze proiectele, iar siglele sa stii conteaza destul de mult in ochii clientilor, vizitatorilor. Internetics este un eveniment cerut de piata altfel nu mai avea loc, nu ajungea la a 8-a editie. Problema apare atunci cand organizatorii, din lipsa de timp??, din lipsa de inspiratie??, sau intentionat?!?, nu diseca alegerile pe care le fac in 100 de moduri pentru a nu da loc la intrepretari precum cea din titlul postului meu. Orice interpretare stirbeste nu atat din obiectivitatea juratului, cat mai ales din increderea pietei in premiile acordate… Sincer sper sa se treaca peste acest obstacol dar, dar.. va exista din pacate un dar…

  11. Nigga please… oamenii participa pentru ca este singurul eveniment de acest gen (indiferent cat de praf este), si deoarece cauta recunoasterea in discuri de platina, cum zice un mare poet al neamului.

    Pentru altii cea mai buna recunoastere pentru efortul depus este feedback-ul de la clienti, si nu un premiu amarat obtinut prin cine-stie-ce metode, ca sa ai apoi cu ce sa le arati celorlalti cat de mare your *dong* is.

  12. Eu cred ca cea mai pertinenta opinie asupra unui domneiu o au cei implicanti direct in acel domeniu. In legatura cu domnul Radu Apostolescu, proprietarul celui mai mare magazin online din Romania, cred ca are sens ca el sa fie in juriul celei mai mari competitii online din mediul online autohton si are sens sa jurizeze magazinele online.

    Dar, intr-adevar, nu e corect sa jurizeze competitia.

    Solutia naturala ar fi, in opinia mea, ca dl. Radu Apostolescu sa jurizeze magazinele online, dar excluzand categoria magazine online IT&C.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.