De ce nu se plateste cu cardul in Romania? Din cauza comisionului?

Nu, nu e din aceasta cauza… desi acesta este primul raspuns care iti vine in minte.

Hai sa facem un calcul mic de tot, sa luam un magazin online cu o cifra de afaceri anuala de 1 mil de euro, ceea ce inseamna un magazin chiar mic de tot ( 2700 euro pe zi, aprox = 3 laptopuri pe zi, sau 5-10 sisteme desktop pe zi, etc.. deci destul de putin). Daca va decide sa implementeze plata cu cardul mai putin de 5% din useri vor alege sa foloseasca acest mijloc de plata, cardul electronic.

Deci 5% din CA o putem considera (nu e chiar real, cei 5% pot genera o alta cifra de afaceri, dar daca nu sunt useri corporate si sunt clienti normali de retail online, aproximatia e destul de corecta) facuta prin plata cu cardul, rezulta aprox. 50.000 de euro pe an facuti cu plata cu cardul… deci 138 de euro pe zi platiti cu cardul electronic.

Pe cei 50.000 de euro, exista o diferenta subventionata de catre magazin (de la marja lui de 3% la cei 5% cat ii cere procesatorul), de aproximativ 2%, adica 1000 de euro anual, sau mai bine zis 2.77 euro pe zi. Si inca ceva.. acest 50.000 de euro nu sunt generatori de profit (doar de pierdere). Pierdere este o data marja (fiind depasita de comision) si diferenta de care vorbesc mai sus, aproximativ o pierdere de 5% => 2500 de euro anual (inclusiv cei 1000 de mai sus).

Restul de CA, de la 50.000 la 1.000.000 euro sunt normali, aducatoare de venit, sa zicem pe o marja de 3%, avem 950.000 de euro, de inmultit cu 3% => 28500 din care scadem cel putin 1/2 cu salariile, mai ramanem cu 14.000 de euro, mai scadem si alte cheltuieli (leasing, chirie spatiu, promovare, etc) dar intrebarea mea este…

Chiar nu se pot (poate) acoperi acea mie (1000) 2500 de euro anual?

PS. tot calculul se bazeaza pe ipoteza ca cei 5% care cumpara cu cardul electronic vor genera 5% din CA anuala, deci nu ma impuscati, ceea ce vreau sa va arat este costul (total diferit in momentul de fatza) relativ mic pe care trebuie sa-l suportati daca alegeti sa introduceti plata cu cardul in acest moment, si poate… sa va cresteti capitalul de imagine facand acest lucru..

PS2: la un magazin online mediu, care stie sa faca business si ajunge usor la 4-5 milioane de euro anual, situatia se schimba mult in bine.. nu prezint aici calculul dar credeti-ma pe cuvant. Oricum in al 2-lea an de existenta, magazinul daca nu a trecut de pe o marja medie de 5% la 7.5% inseamna ca are probleme si trebuie sa mearga la doctor.. cine ramane 2-3 ani de zile la marja (adaos) medie de 2-3% inseamna ca mai bine inchide taraba si se duce la culcare, fara suparare.

astept opinii pro si contra.

Share Button
No tags for this post.

Related posts

15 thoughts on “De ce nu se plateste cu cardul in Romania? Din cauza comisionului?

  1. Chiar merita sa pierzi bani ca sa sustii din buzunarul propriu ideea de plata cu cardul? Eu zic pass si incerc sa castig respectivii bani, tinand clientul la fel de multumit. Practic asta am spus in postul meu. Nu stiu cum se masoara capitalul de imagine in care investesti acei bani, dar eu nu l-am simtit. Altfel, cu o mie de euro poti sustine inteligent o campanie de promovare sanatoasa, care iti va aduce clienti, masurabili.

  2. Sigur privind lucrurile in acest fel ai dreptate… perfecta dreptate. Dar intrebarea pornea la gala, de ce nu platesc romanii cu cardul?
    S-a ajuns la raspunsul: pentru ca magazinele nu au implementat acest lucru, din motivele x y si z.
    Unul dintre aceste motive este teama de acest comision, care sincer este nejustificata, asta e opinia mea.
    LT.

  3. Pai din cele 6000 si un pic de carduri active in 3D Secure, cine vrei sa-ti plateasca?
    Ca tot vorbeai despre gala, eu cred ca principala problema a magazinelor (on si offline) este politica de preturi. Adauga si forta de munca prost/insuficient pregatita, in mai toate departamentele respectivelor companii si obtii motivele rateurilor.
    Iar aruncatul vinei pe procesator/furnizor/shipping, etc e doar aruncatul matei peste gard.
    Bine, asta e doar parerea mea.

    PS Cati romani au “dat cu cardul” la magazine online din afara? Si de ce, oare?

  4. Cati au vrut sa cumpere, pentru ca singura metoda. Piata e rezultatul clientilor care “vor cel mai ieftin” si al vanzatorilor care sunt dispusi sa vand cel mai ieftin, cam atat.

  5. mda…am scris un comment mai lung dar am uitat sa bag suma de la spam protetion si l-am pierdut 😛 O sa incerc sa rezum ce am vrut sa zic mai devreme

    @pesimisitu’ : Cati romani au “dat cu cardul” la magazine online din afara? Si de ce, oare?

    – cati romani? multi (majoritatea platesc cu cardul mai mult servicii oferite de cei de afara)
    – de ce?
    1. produsele sau serviciile achizitionate de afara si platite cu cardul sunt de negasit pe la noi sau de o calitate mai mare decat ce e pe aici. Imi e greu de crezut ca cineva ar comanda de afara un produs (fizic) care sa-i ajunga acasa dupa vreo 1-2 saptamani, daca ar gasi ceva cat de cat asemanator la noi care este livrat in 1-2 zile. Nu mai punem la socoteala costul shipment-ului care uneori depaseste pretul produsului.
    2. cativa din noi au in sange un spirit de show-off si prefera sa arate celor din jur ca fac shopping de afara.

  6. @ cristian badea

    O comanda din afara, de orice valoare, nu ma costa mai mult de 20 euro. (Din Europa. Din USA, cam tot atat. Respectiv 30 USD)
    Asta inseamna ca-mi pt comanda x produse, iar la fiecare adaug 2-3-5 euro.
    Experientele de pana acum mi-au demonstrat ca:
    1. primesc un produs de calitate.
    2. pretul produsului este oricum cu cel putin 40% mai mic decat in orice magazin din .ro
    3. sunt tratat mai mult decat onorabil.

    Da, sunt dispus sa astept 1-2 saptamani.
    Nu, la noi produsele nu vin in 1-2 zile (exeptie face fungift.ro, de la care am primit in fix 16 ore de la comanda. Constanta-Bucuresti)
    La noi trebuie ca EU sa sun sa ma interesez de starea comenzii mele. Pentru ca onor magazinele nu se prea deranjeaza.

    Asa ca falsa problema aruncata, respectiv “Comisioanele de procesare sunt mari” este, cum spuneam, o tentativa de a masca incompetenta.
    Repet: aceasta este doar parerea mea.

  7. Problema comisionului e falsa. Exista posibilitatea de a introduce in pret un mic comision care sa acopere comisionul de procesare. Si ii spui clientului chestia asta, inainte de a plati (“atentie, pentru plata cu cardul veti plati in plus un comision de x%”). La o comanda de 200 RON, 3% in plus inseamna 6 lei, adica nimica toata. Probabil se vor gasi mereu 10 destepti care sa croncane pe forumuri ca “vai, ce hoti sunt aia”, dar restul clientilor vor zice saru’ mana. Stiti cum se spune, cainii latra, caravana trece.

    Eu cred ca de fapt cauzele neintroducerii platii cu cardul sunt altele:

    – 99% din magazine nu au manageri inteligenti, in stare sa gandeasca solutii simple la pobleme simple (v. mai sus)
    – 99% din magazine sunt vai de ele, nefiind in stare sa sustina o cheltuiala de vreo 150-200 de euro (setup la procesator) 200-300 de euro cat ar cere un programator oarecare sa implementeze scriptul dat de-a gata de procesator. Deci o cheltuiala totala de maxim 500 de euro. 99% din magazine nu cred ca fac profit mai mare de 2-3000 de euro pe luna. Multe dintre ele de altfel sunt afaceri adiacente, carora nu li se da si probabil nu li se va da niciodata toata atentia.
    – 99% din magazine nu pornesc la drum cu un plan de afaceri care sa includa la un moment dat un anumit grad x de dezvoltare, care sa permita o marja de profit y, care sa permita sustinerea cheltuielilor z etc. Nu sunt gandite in perspectiva. Nimeni nu se gandeste ca va veni un moment in viitor in care vor exista si la noi destui insi care sa doreasca plata cu cardul si atunci 5 ore din viata unui programator nu o sa te mai coste 2-300 de euro ci 1000, magazinele concurente care isi vor fi obisnuit deja clientii cu acest tip de plata nu vor mai fi 2-3 ci 20-30 etc. In general se face un magazin virtual fiindca a scris in Capitalu’ de ieri ca e afacere de succes sau fiindca Gigel de peste drum are si el un magazin si Ionel vrea si el unul.

  8. Good point, Lucian

    Lipsa de profesionalism a celor ce-si fac un magazin online este cauza principala a ratei mici de succes pe care-o inregistreaza antreprenorii in .ro
    Incearca Taloi sa faca un “How to” in care sa sublinieze importanta fiecarui departament, undeva pe siteaudit.ro
    Doar ca nu stiu cati realizeaza cat este de importanta interconectarea tuturor departamentelor a.i sa rezulte un tot functional.
    Intram insa in alt subiect si nu e nici timpul nici locul.

  9. @Lucian,

    Problema comisionului este reala, mai ales pentru tinerele magazine de IT&C.

    Adaugarea la pret a comisionului si prezentarea acestui lucru clientilor mi se pare ultima optiune. De ce trebuie clientul sa plateasca in plus la un produs? Comisionul este problema comerciantului si a procesatorului, nu a clientului. Clientul vede un pret afisat si se asteapta sa plateasca fix atat.

    Mai rau, adaugarea comisionului la pret va scadea si mai mult numarul celor care platesc cu cardul. Tu ai dat un exemplu ca la 200 Ron comisionul ar fi de 6 Ron. Magazinele IT&C din Top 5, sa zicem, au media de comanda de peste 100 EUR. Valoarea comisionului se dubleaza, iti poti plati taxi-ul, un meniu la Mac sau mai stiu eu ce.

    Deocamdata plata cu cardul este rentabila, la limita, doar pentru magazinele IT&C mari si pentru magazinele din alte domenii cu adaosuri mai bune. Eu personal o privesc si ca o chestie de imagine.

  10. pe naiba.

    la originea lipsei platii cu cardul in magazinele online romanesti sta prima lectie de economie:

    Venituri – cheltuieli = profit

    Daca tu ai adaos 4% la un laptop, si procesatorul iti ia tot atata la tranzactie, apoi mai platesti si comisioane de retragere, mai platesti oameni, impozite.. normal ca iese pierdere.

    Domnu’ Taloi, calculul dvs nu are cum sa fie corect, pentru ca chestiile astea nu sunt liniare, cu cat creste rulajul cu atat scade pierderea, deci magazinele mici n-au nici o sansa sa scoata vrun ban cu plata cu cardul

    De ce sa muncesti ca Ion la popa?

  11. @ Razvan

    Eu inteleg ca asa sta piata. Dar
    CE AVETI FRATILOR DE DATI DOAR EXEMPLE DE MAGAZINE IT&C?
    Daca vreti sa bagati bani in astfel de proiecte, aveti clar de infruntat ‘jde magazine care vand acelasi lucru.
    Moment in care:
    1.vindeti ultra nisat (foarte greu, dar nu imposibil)
    2. va reorientati spre alt tip de produse, din afara sferei IT&C
    3. o lasati balta
    Numai de plata prin card nu ai nevoie in primele 3-6 luni de la lansarea magazinului…

  12. @pesimistu`

    Dam ca exemple magazinele IT&C deoarece in ele consta comertul online din Romania (exceptie http://www.fungift.ro).

    Ba ai nevoie in primele 3-6 luni, deoarece posibilitatea de a plati cu cardul imbunatateste imaginea magazinului in ochii clientului. Parteneriatul cu un procesator (GECAD) este deja un plus.

    @add
    Daca vrei sa pornesti un magazin online acum, mergi un an intreg pe pierdere. In aceasta pierdere calculata intra si plata cu cardul. Nu mai e ca acum 2-3 ani cand puteai sa pornesti un magazin online fara nici o investitie. Teoretic…:)

  13. Razvan, exista clienti si clienti (plus ca treaba cu comisionul introdus in pret am intalnit-o practicata si pe site-uri din afara). Risti sa pierzi 3 clienti, dar vei castiga 7. Sa luam alt exemplu: Emagul nu mai are de multa vreme cele mai bune preturi de pe piata, si totusi vinde de rupe. Oare de ce? Pai fiindca sunt clienti si clienti. Clientii care urmareau numai pretul mic probabil ca nu mai cumpara de la ei, dar cei care urmareau stabilitate, garantie, incredere probabil ca nici nu au simtit cand Emagul a ridicat un pic preturile si de altfel nu le pasa. Aceia “dau un ban, da’ stiu ca face”. E o regula simpla de a face afaceri: nu ii poti multumi pe toti, dar daca te concentrezi sa ii multumesti pe cei care iti sunt clienti fideli, va fi bine, vor scoate mai multi bani din buzunar fara sa se supere.

  14. Adaugarea la pret a comisionului si prezentarea acestui lucru clientilor este o decizie sinucigasa !
    Eu unul , as ezita sa platesc cu cardul !
    In Romania circula atatea povesti legate de hackeri care sunt gata “sa sparga parola de messenger ” , incat unui utilizator obisnuit i se face frica !
    Ma uitai online la gala premiilor eCommerce si vazui cum testau siteurile utilizatorii obisnuiti !
    Concluzia este ca piata nu este pregatita sa plateasca acum cu cardul !
    Piata romaneasca este o piata sensibila la pret si este loc destul pe piata !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.