Usabilitatea comertului electronic romanesc – magazinele virtuale romanesti sub lupa laboratorului de testare

Zilele acestea am facut pentru prima data un test de uzabilitate, un test prin care utlizatori obisnuiti erau pusi in fata calculatoarelor pentru a accesa pentru prima data site-urile unor magazine online romanesti. Da, este vorba de testarea magazinelor inscrise la gala premiilor ecommerce.

Am fost uimit de functiile programului de usability cu care am lucrat. Am reusit sa inregistram (in regim sincronizat) miscarile de mouse ale utilizatorului, mimica fetezi acestora prin folosirea de camere, sonorul si comentariile acestora (ale userilor) si comentariile profesioniste ale asha numitilor observeri, cei care de obicei stau in spatele oglinzilor transparente si isi iau notite despre reactiile userilor testati…

A fost o experienta uimitoare, un galop de cel putin 8 ore prin cele 25 de site-uri inscrise, si ce a iesit.. ei bine, veti vedea in seara aceasta. Sunt concluzii cel putin interesante asupra modului in care se navigheaza intr-un site, sau asupra modului in care se adauga in cos, unde cauta utilizatorii filtrele pe site, de ce inregistrarea contului din dreapta.. nu e de fapt in dreapta 🙂 (prietenii vor intelege de ce).

S-au facut cate 3 taskuri pe fiecare site si s-a notat gradul de succes al fiecarui task. S-au facut observatii de catre persoane care nu participau efectiv la testare asupra reactiilor userilor si asupra erorilor de navigare aparute. S-au montat filmele si in seara aceasta vor fi prezentate.

Userii (2 la numar) au fost pusi sa faca urmatoarele taskuri: sa caute informatii despre firma respectiva (nume, adresa, telefon, email, cui, j), sa isi faca un cont pe acel site, si mai apoi sa cumpere un produs…

Taskul legat de cumpararea acelui produs (conform indicatiilor din site-uri de specialitate si a help-ului acestui program) a vizat si gasirea produsului dupa un set de caracterisitici, nu prin indicarea numelui sau a codului produsului, ci prin indicarea functionalitatilor acestuia, ex: un cadou de relaxare pentru ea care sa contina cosmetice si care sa nu coste mai mult de 200 de roni, sau o placa de baza pe socket AM2 cu fsb la .. nu mai tin minte, producator asus, cu .. ma rog, ati prins ideea.

Desi ne-am intins pe parcursul a mai multor zile cu testarea, analiza datelor si montarea rezultatelor intr-un film pe care o sa va invit sa-l vedeti diseara.. efortul a meritat pe deplin. Nu credeam ca pot vedea erori minore, dar care fac viata grea userilor si pe site-uri de comert electronic respectabile (de fapt cred ca nici proprietarii acestora nu realizeaza acest lucru inca).

Si tin sa multumesc inimoasei echipe de testare, care cu un elan tineresc si cu un entuziasm uneori dus la extrem au testat fiecare site in parte cu simt de raspundere.. Multumesc Cristi, Multumes Alina…

LATER EDIT: via Madalin Matica, aflu de un nou articol care promoveaza comertul electronic: Cumpărături online de 125 de milioane de euro, Capital.ro

LATER EDIT 2 (Sep 29, 6:46 PM): Filmele au fost sarea si piperul serii, imi pare rau pentru ownerii de magazine online care nu au putut sa ajunga in sala aseara.. Promit sa revin la inceputul sapatamanii cu o prezentare mai ampla a acestui experiment de testare si a ceea ce se poate face pentru un magazin online, punand spre download si filmuletzele intr-o varianta mai comprimata pe net. As vrea sa aud, sa vad reactii de la cei care au fost in sala despre acest laborator de testare si daca cei vizati (fungift, marketonline, pcfun, impresia, bilet, bilete, allgsm, mediafun, maison-riche, si toate cele care s-au vazut pe ecran aseara) au cumva comentarii si sugestii la felul cum am realizat acest studiu.

Share Button
No tags for this post.

Related posts

10 thoughts on “Usabilitatea comertului electronic romanesc – magazinele virtuale romanesti sub lupa laboratorului de testare

  1. Salut,

    Cateva intrebari daca se poate, daca nu se poate pe net, imi raspundeti diseara:
    Au fost pana la urma un baiat si o fata? Ce varste au avut acestia si aveau o oarecare pregatire, experienta (nici nu stiu cum sa-i zic) despre site-uri, internet, cumparaturi online sau pur si simplu era pentru prima oara cand au cumpare ceva online?

    Cat dureaza filmul si daca se poate achizitiona intregul film cand acesti useri sunt la un anumit magazin?

    O zi placuta in continuare

  2. Varsta, aproximativ 25 de ani. El, mai experimantat putin, nu era client de magazine online dar stia ce face mai bine.. stia conceptul de a cumpara online, s-a descurcat relativ bine. Ea, nu asha de experimentata, are cunostinte de browsing si operare computer, nu a cumparat nici o data online. Nici unul din ei nu a avut vreodata cont pe magazinele testate.

    Amandoi stiau sa foloseasca Google, Gmail, site-urile in general…

  3. care ar fi costurile unui asemenea studiu ? eu cred ca odata pe an/luna/redesign orice magazin online si-ar putea permite sa plateasca asa ceva. si daca in loc de 2 oameni folosesti 30, daca in loc sa faci asta in cadru organziat ii lasi acasa cu un programel pornit costurile ar fi si usor de suportat si toata lumea fericita (sa nu zic ca s-ar putea face cu camera web din dotare si un flash mai inteligent).si aici daca vreti sa faceti ceva in ideea asta tell me si va pot ajuta cu toate informatiile si evtl o platforma tehnica (deh … de 7 ani in supraveghere video am vazut multe).
    si il putem considera un mechanikal turk romanesc

  4. ignorati din link-ul despre amazon partea cu prost platit. daca ai logistica bine pusa la punct atunci nu ai cheltuieli mari si atunci e si bine si indicat si frumos sa nu fie asa.

    pe de alta parte am uitat sa spun: e frumos usability dar nu e totul. uitati-va la yatego.de , la laredoute.fr, si la multe alte site-uri din afara. si ultima bomba romaneasca e mai avansat si frumos decat ele dar totusi diferenta de vanzari consta in 5-6 zerouri. si aici am si eu experienta cu un site romanesc care de 4 ani de zile (pana in februarie anul asta) arata super aiurea si vindea de rupea (sau cel putin primea comenzi). importanta deocamdata in romania e logistica din spate si brandul. usability e ok cand deja sunt cel putin 30 de magazine care vand acelasi lucru. dar atunci chiar si seo cade pe ultimele locuri in detrimentul imaginii pe piata.

  5. Imi pare super rau ca nu sunt cu voi acolo. As fi vrut sa fiu mai aproape de oamenii comertului electronic romanesc, de bloggeri, sa fiu de fata la discutii, chiar si la polemici. Daca nu se poate live broadcasting asa cum am propus, poate se initiaza un live blogging – Liviu deja ai inceput.

    Cat despre uzabilitate, as vrea sa vad si eu inregistrarea voastra cu ce ati facut acolo. Suna interesant. M-a traznit o idee dupa ce am citit articolul…

    Mult succes la Gale tuturor participantilor!

    P.S. Liviu, parca era vorba sa omoram magazinele “virtuale”… 🙂

  6. @Nelu Lazar
    Ai dreptate, sa le omoram.. dar uneori cuvintele sunt bune si pentru SEO, asha ca, scuze… voi mai folosi si cuvantul magazin virtual din cand in cand.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.