f-commerce – magazin online pe Facebook

Zilele acestea am fost rugat de catre redactorii InCont.ro sa imi dau cu parerea despre magazinele online pe Facebook. Despre Facebook am numai cuvinte de lauda, si se pare ca in curand va deveni un fel de Internet paralel cu cel clasic. Schimbarile anuntate permanent de Facebook nu fac altceva decat sa creasca interesul publicului pentru acest mediu, si asta inseamna ca cine vrea sa vanda produse si servicii ar trebui sa incerce macar promovarea acolo, daca nu sa vanda direct pe Facebook.

Reporter: Cat de profitabil este acest tip de comert?

Liviu Taloi: Nu avem suficiente magazine online romanesti pe Facebook ca sa putem masura profitabilitatea. Parerea mea personala este ca Facebook este mai potrivit pentru promovarea sau comertul cu anumite produse, si nu cu toate tipurile de produse sau servicii. Cu cat sunt mai exotice, mai pasionale, mai interesante se vor vinde mai bine pe acest nou mediu. Pe de alta parte in tarile cu un numar mare de utilizatori cu acces la Internet, asa cum comertul online normal este bine dezvoltat, asa si magazinele online migrate pe Facebook au mai mult success decat la noi. Ca orice mediu, teritoriu nou castigat de utilizatori, si Facebook mai are pana sa devina un mediu preferat pentru cumparaturi. Utilizatorii care intra pe Facebook sunt deschisi mai mult catre actiuni din sfera distractiei decat catre actiuni legate de comertul electronic. Insa acest lucru e in continua evolutie, si pe masura ce Facebook devine un al doilea Internet, sigur va deveni si un mediu propice cumparaturilor.

Reporter: Este o alternativa la vanzarea prin intermediul unui site propriu zis?

Liviu Taloi: Mai mult decat o alternativa la vanzarea prin intermediul site-ului de ecommerce propriu, un magazin online pe Facebook s-ar putea sa fie solutia pe termen lung pentru comertul electronic. Social media devine un alt mediu, daca vreti paralel cu Internet-ul clasic, daca il putem numi asa. Un business care acum are magazin online ar trebui sa se gandeasca sa incerce macar si f-commerce-ul.

Reporter: Exista afaceri care ar putea sa isi vanda mai usor asa produsele (vorbim despre cosmetice, produse antivirus haine)?

Liviu Taloi: Da, sunt produse care in acest moment se preteaza mai bine decat altele la cumparat pe f-commerce. Cum spuneam mai devreme, Facebook este un mediu social, prietenos, unde actiunile utilizatorilor sunt intreptate in special catre distractie, spatiu personal, relatiile cu prietenii. Daca sunt produse care pot imbunatatii aceste relatii, produse care sunt discutate in grupuri sociale, sau produse care nasc controverse atunci ele se vor vinde mai bine pe Facebook. Produsele cuminti, anoste, gri se vor vinde mai greu. Cel putin in acest moment. In clipa in care vom folosi Facebook ca si mediu principal de acces la Internet atunci si gama produselor vandabile se va extinde, si va deveni la fel de mare cum este acum in Internet-ul “nesocial”.

Reporter: Cum merge piata de ecommerce autohtona in prezent, s-a schimbat ceva in ultimele luni (in bine, in rau)?

Liviu Taloi: Se dezvolta. Daca in criza retailul traditional a inregistrat o scadere importanta in 2009 si in 2010, in retailul online lucrurile nu stau deloc asa. Anul acesta se asteapta o crestere moderata de aproximativ 25-30% a valorii vanzarilor in ecommerce-ul romanesc. Sincer este momentul ca si cei care inca mai stau pe ganduri sa investeasca in comertul electronic, pentru ca timpul nu iarta. Peste cativa ani cei care nu vor avea un magazin online vor regreta ezitarea pe care o manifesta acum. Eu sunt optimist, clientii mei la fel. La toate intalnirile pe care le am, fie ca sunt intalniri de afaceri, fie conferinte, primesc tot mai multe intrebari despre avantajele de a dezvolta un site de comert electronic. Interes exista, bani se pare ca s-au adunat suficienti in ultimii ani, si spre deosebire de acum 3-5 ani cand au aparut multe business-uri online bazate numai pe entuziasm, acum lucrurile sunt mult mai bine planificate inca de la inceput.

Reporter: Cat de important este ca firmele sa aiba un astfel de sistem de vanzari tinand cont de numarul mare de romani care au cont pe Facebook (aproximativ 3 milioane dupa ultimele statistici)?

Liviu Taloi: O veche expresie din comert spune asa: “trebuie sa fii prezent acolo unde este prezent potentialul tau client”. Daca 2.8 sau 2.9 milioane de romani au conturi pe Facebook inseamna ca trebuie si comerciantii sa fie acolo, macar sa incerce ca brandul pe care il reprezinta sa fie prezent printre utilizatorii de Facebook. Nu cred ca in acest moment al dezvoltarii Internet-ului la noi si al folosirii Facebook-ului magazinele online vor face cifre de afaceri mari folsind acest tip de commerce, asa numitul f-commerce. Insa, sunt sigur ca vor exista succese partiale, cateva magazine online pe Facebook care vor excela, si care vor constitui model pentru ceilalti comercianti. Eu va doresc succes!

Cititi si articolele scrise de Manafu pe tema f-commerce.

Cati dintre voi aveti deja magazine online pe facebook? site-uri de f-commerce? Eu stiu de Kaspersky.ro si de Papeterie.net. Mai stiu de recent lansata aplicatie disponibila celor care au magazine online pe platforma Shopmania: Social Cart

Share Button
No tags for this post.

Related posts

10 thoughts on “f-commerce – magazin online pe Facebook

  1. buna ziua,am cateva intrebari in legatura cu acest posst:
    1)daca deschidem un magazin facebook trebuie sa avem si firma ca sa nu avem probleme A.N.C.?
    2)unde gasim aceste platforme sau trebuie create magazinele si implementate de noi?

  2. @alex
    1) daca vrei sa vinzi ceva, orice, in general trebuie sa cumperi marfa si sa vinzi marfa mai departe castigand din adaos, se numeste comert. Trebuie sa tii contabilitate, gestiune, si sa emiti facturi clientilor sau bonuri fiscale dupa caz. E obligatoriu sa ai firma. Faptul ca vrei sa vinzi pe internet e o alegere secundara, e mediul pe care vrei sa il folosesti si unde te pricepi sa gasesti clienti. Insa daca faci comert iti faci un SRL, recomandarea mea platitor de TVA si cu impozit pe profit.
    2) Daca ne referim la platforme pe Facebook are un articol cu resurse Manafu, vezi linkurile sugerate de mine. Daca ne referim la platforme de ecommerce normale, pentru site-uri de sine statatoare, atunci sunt mai multe optiuni si e bine sa te consulti cu cineva care stie mai multe sa alegeti una din ele potrivita pentru tipul de business pe care vrei sa-l pornesti. Te pot ajuta daca imi trimiti un mail.

    Succes!

  3. Pingback: Oferte Speciale de la Paralela 45. Pe Facebook

  4. Tind sa va contrazic in ceea ce priveste crearea unui magazin online folosind o platforma precum facebook sau orice alta platforma asupra careia nu ai control total.

    Motivul principal este simplu, daca maine facebook iti da ban la cont, de nush ce motiv, poate fi si o campanie de marketing mai agresiva sau multiple flag-uri din partea competitorilor, sau orice alt motiv…..atunci pe proprietarul magazinului online il pandeste serios falimentul.

    Da sunt de acord in folosirea facebook si tot ce tine de social media ca metoda de a interactiona cu clientii intr-un mediu familiar, insa decizia de a muta afacerea in totalitate in mainile altora este un risc mult prea mare.

    Si in plus, va spun din experienta unei persoane care a lucrat cu multiple magazine online si mai nou ofera un serviciu de creare magazine online, romanii nu cumpara cu paypal sau cu ajutorul cartii de credit. Sub 4% din achizitii sunt pur electronice. La noi este inca traditia cu plata ramburs la curier. Un alt minus pentru a folosi facebook ca platforma de magazin online.

  5. @Doru
    Te rog sa-ti imaginezi si urmatorul scenariu… Google da faliment, dispare din piata subit. Cu 80% trafic din search organic, si cu 5% trafic din AdWords, ce-ti mai ramane?

    Nu stiu daca am fost foarte clar in interviu, insa nu am recomandat doar un magazin online pe Facebook, ci am spus ca este o alternativa care nu trebuie ignorata, si chiar mai mult, e posibil sa devina un pilon principal in urmatorii ani.

    Nu neg experienta ta, insa si acum magazinul online de pe facebook poate fi cu cosul de cumparaturi in magazinul online clasic, fara a implementa plata cu cardul direct in facebook.

    Intotdeauna va exista acel altceva in mainile caruia iti lasi potentialii clienti, fie ca e facebook, fie ca e google, fie ca e alta sursa de trafic/profit. Important este sa nu-ti pui toate ouale in acelasi cos, sai ai si un plan B.

    Succes!

  6. @liviu (daca tineti la formalitati @domnul Taloi)

    din cate vad avem aceeasi parere diferenta fiind metoda :)

    legat de planul B, de regula nu fac planul B, pentru ca existenta acestuia, din experienta mea, pune in pericol planul A.

    asta nu inseamna ca eu am dreptate si altcineva care isi face planul B si C si D nu are.

    pur si simplu este o chestie de stil, de preferinta personala. “what works for you” daca imi permiteti englezisme :)

    Va multumesc pentru urare si va urez de asemenea succes in tot ce intreprindeti si nu in utlimul rand urez succes tuturor cititorilor dumneavoastra.

    Pentru ca la urma urmei schimbarile sunt facute de omeni care incearca, care isi asuma riscuri, oameni care vor sa schimbe ceva.

    Cu respect,
    Doru Catana

  7. Ma bucur ca ai deschis acest subiect, caci magazinele online sunt noul trend in materie de Facebook. Eram chiar curioasa de raspunsul tau legat de profitabilitatea acestui canal de comert, ar fi bine sa revii asupra lui dupa ce aduni mai multe info si dupa ce incep mai multe companii sa il foloseasca.

    Eu din ce-am citit, mi-am facut 2 pareri, in functie de ce te intereseaza, dar inclin mai mult spre cea de-a doua: ori instalezi o solutie cu tot cu posibilitate de plata online, cum ofera cei de la Paypal prin Payvment si asa iti muti tot magazinul pe FB, ori doar un Storefront, o vitrina, care trimite link catre fiecare produs, cum e de ex. ShopTab. Cum ziceam, inclin mai spre ultima, de ce: 1) din considerentul mentionat si de Doru, ca romanii nu cumpara cu paypal sau cu ajutorul cartii de credit si prefera ramburs, si 2) pana la urma vrei si trafic si plasarea comenzilor pe site-ul propriu.

    Si tot legat de mutatul magazinului pe FB, am citit si un studiu realizat de Webtrends pe vreo 40 companii din Top 100 Fortune, care zice cam ce spuneai si tu cu FB ca un internet paralel, plus faptul ca efectul magazinelor FB a dus la scaderea traficului si a comenzilor pe site-ul lor, iar rata de conversie pe FB e mult mai mare, se pare ca lumea prefera sa comande de pe FB..

    Gasesti studiul aici, ti-l recomand si vine in completarea raspunsurilor tale din interviu

    http://www.pamorama.net/wp-content/uploads/2011/03/Webtrends-Adgregate_Social_Commerce_Whitepaper_03172011.pdf

  8. Cred ca magazinele online vor creste tot mai mult, mai ales ca a inceput sa fie si la noi recunoscuta expertiza celor care le fac. Vezi parteneriatul recunoscut oficial de Magento cu Innobyte.

    Sunt curios daca pentru magazinele de pe Facebook se utilizeaza aceleasi softuri ca cele folosite pentru magazinele online obisnuite sau daca au inceput sa fie adaptate softurile pentru Facebook. Cat de scump e un astfel de magazin?

  9. Mai este de actualitate acest articol? Doresc sa fac un magazin online pe facebook. Am citit recomandarile din anii trecuti dar se pare ca multe magazine f-commerce au fost inchise. Stiti de ce? Oare nu se vinde? Multumesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *