Tendinţele în online care aduc succesul în 2011 #ecommerce #socialmedia

Mediul online este în continuă evoluţie, iar în anul care urmează se anunţă creşterea impactului acestuia. Pentru anul 2011 specialiştii în marketing online anticipează creşterea rolului opiniei publice, al reţelelor de socializare, necesitatea dezvoltării de site-uri dedicate telefoanelor inteligente şi tabletelor, precum şi apariţia motoarelor de căutare vizuală.

Comerţul online se schimbă cu mare viteză în fiecare an, ceea ce-i face pe consumatori să aibă şi ei aşteptări foarte mari. Adoptarea celor mai noi tehnologii şi tendinţe pot revigora afacerile şi, bineînţeles, creşte vânzările. Este evident că intrăm într-o nouă eră, în care internetul face regulile. Acum, la sfârşit de an 2010 şi început de 2011, majoritatea specialiştilor în marketing online fac o evaluare a eficienţei tehnicilor folosite în anul care a trecut şi emit previziuni pentru anul care urmează. Aşa că vom face şi noi o trecere în revistă a principalelor tendinţe în marketing online pentru anul 2011.

  1. În 2011 internetul devine o frontieră a chilipirurilor

Adam Audette vede ca tendinţă generală  pentru anul 2011, transformarea internetului intr-o frontieră a chilipirului („deal frontier”), unde rege este preţul şi compararea ofertelor este instantanee. Consumatorul este preocupat în mod principal de preţul produsului sau al serviciului. Acesta nu va mai fi devotat brandului, ci celui mai bun preţ. Astăzi consumatorii online vânează reducerile, voucherele şi transportul gratuit. ComScore ne arată în urma unor studii că în Q3 din 2010,  comparativ cu Q3 din 2008, vânzările de produse non-brand sau generice au crescut într-un procent de 10-12%. Un alt sondaj efectuat în Marea Britanie de ShopperCentric ne aduce în prim plan scăderea numărului de oameni care preferă să facă cumpărături „etic”, plătind „un preţ corect” pentru servicii sau produseRecession impact on ethical shoppers.

  1. Reţelele de socializare formează marele tribunal al opiniei publice

În ultima parte a anului 2010, comunicarea pe internet a fost dominată de supremaţia principalelor două reţele de socializare, Facebook şi Twitter. Ca reacţie la acest fenomen, Dr. Dave Chaffrey sugerează pentru anul care urmează necesitatea folosirii elementelor care să crească gradul de socializare al paginilor web. Butoanele Like, Retweet şi Share trebuiesc folosite cât mai frecvent, pentru că motorul de căutare Google, ca reacţie la aceste schimbări, a început să ordoneze rezultatele căutărilor şi pe baza popularităţii paginilor în reţelele de socializare.

În acelaşi timp, Michael Piastro, User Experience Director al Alexander Interactiv, ne aminteşte că aceste opţiuni oferă clienţilor site-ului posibilitatea să împărtăşească prietenilor din mediul social conţinutul paginii respective. Una din cele 10 strategii amintite în articolul său, Top 10 Ecommerce Strategies For 2011, este tocmai integrarea Social Media în paginile site-urilor de eCommerce.

Mike Cholak ne atrage atenţia că „80% dintre clienţii nemulţumiţi şi-au expus povestea în faţa marelui tribunal al opiniei publice, iar 12% au folosit reţelele de socializare pentru a se face mai auziţi”. În medie o persoană care foloseşte reţelele de socializare întră în contact cu 45 de persoane, dintre care, din cei care au auzit plângerea unui prieten sau coleg, în proporţie de 62% au declarat că evită să mai folosească produsele sau serviciile firmei respective. Astfel, în anul viitor nu trebuiesc evitate sub nici o formă reţelele de socializare şi trebuie să ne aplecăm urechea la vocea consumatorului, să fim lângă el atunci când acesta are nevoie de noi.

Guy Stephens, citat de James Gurd, susţine necesitatea introducerii reţelelor de socializare în sistemul de Relaţii cu Clienţii al companiilor. Argumentul principal al acestuia este că site-urile de socializare au devenit de mult timp un mijloc de comunicare ca şi toate celelalte, şi prin consecinţă au o mare putere de influenţare a opiniei publice. Acest demers presupune, bineînţeles, o strategie bine pusă la punct, fără de care, reţeaua în sine nu aduce succesul.

Autoarea Tara De Marco identifică, ca plus pentru anul 2011 în afacerile de orice tip, convergenţa dintre Social Media şi căutare. În mod special, atrage atenţia asupra impactului pozitiv major pe care îl poate avea conţinutul generat de clienţi (UGC – user generated content) asupra SEO. Argumentele sale în favoarea UGC-ului sunt prospeţimea (postarea continuă de materiale pe site de către utilizatori), volumul (UGC domină marketingul tradiţional într-o proporţie de 20/1) şi relevanţa (conţinutul site-urile UGC este redactat în limbajul cotidian al consumatoului – ceea ce face realizabilă urmărirea căutărilor mai mari de trei cuvinte şi a celor care conţin abrevieri sau expresii curente).

  1. Utilizarea tot mai mare a smartphone-urilor şi tabletelor aduce după sine creşterea numărului de site-uri dedicate acestora

Conform site-ului webcredible.co.uk, numai în primele luni ale anului 2010 numărul utilizatorilor de telefoane inteligente a crescut de la 48 la 54,3%, şi numărul acestora este în continuă creştere. Deşi în anul 2010 s-a continuat tradiţia dezvoltării de aplicaţii pentru aceste echipamente, în anul 2011 se preconizează că marii dezvoltatori vor investi în platforme mobile dedicate.

Conform aceleiaşi surse, dezvoltarea tabletelor este în continuă desfăşurare, la fel şi vânzările şi utilizarea acestora. Până în luna iunie a anului curent, Apple a vândut peste 2 milioane de iPads, iar acum trăim experienţa Galaxy Tab de la Samsung, care oferă suplimentar şi posibilitatea de a efectua apeluri telefonice.

Posibilitatea de a utiliza internetul, aplicaţiile multi-media şi grafica superioară a acestor gadget-uri ridică provocarea, şi în acelaşi timp, oportunitatea echipelor de marketing de a oferi site-uri compatibile pentru aceste platforme. Oportunitatea sesizată de James Guard este aceea că echipele de marketing vor putea localiza geografic consumatorii şi le vor putea trimite oferte specifice locaţiei în care se află.

  1. Crearea unui blog al companiei nu va mai fi o opţiune

Dr. Dave Chaffrey, citat de clickthrough-marketing.com, vede succesul SEO, pentru noul an, în calitatea conţinutului site-ului şi puterea acestuia de a răspunde căutărilor în timp real şi conversaţiilor online. Conţinutul blog-ului trebuie să fie cât mai bun şi relevant pentru nevoile consumatorului, pentru a atragere link-uri şi, mai nou, pentru a încuraja bookmarking-ul şi sharing-ul în mediul social. Aşa se face că un conţinut actual şi de o calitate ridicată devine o necesitate în 2011. În acelaşi timp, consideră esenţială şi creearea unui blog sau centru media, care să popularizeze conţinutul site-urilor oficiale.    

Crearea unui blog este o metodă eficientă prin care se poate creşte traficul pe site-ul companiei. Totodată, clienţii sunt informaţi în permanenţă despre servicii şi promoţii. După cum bine ştim, cei mai mulţi vizitatori vin prin intermediul motoarele de căutare, Google, Yahoo etc. Dacă blogul este corect optimizat, atunci acesta va fi indexat şi clasat de către motoarele de căutare, şi ulterior poate deveni un portal către site-ul oficial , după cum spune Hellen Leggatt.

  1. Următoarea frontieră – căutarea vizuală

În anul care se încheie, You Tube a devenit al doilea cel mai utilizat motor de căutare la  nivel mondial. Dr. Dave Chaffrey consideră că acesta devine o metodă foarte bună pentru crearea unui awarenes răsunător. Atât prin postarea de filme relevante pentru căutările organice, cât şi prin plasarea prin Promoted Videos şi Adwords, se crează oportunitatea creşterii vizibilităţii şi notorietăţii companiei voastre în afara rezultatelor web.

Adam Audette  ne spune că filmele şi imaginile ne îmbunătăţesc abilităţile de analiză a infomaţiilor pe care le primim, şi că oamenii, în general, preferă să acumuleze informaţii în format video. Statistici realizate de Bing dovedesc că persoanele care navighează pe internet pot procesa informaţii cu până la 30% mai repede dacă sunt redactate în format combinat text şi video, în timp ce 65% din populaţia globală acumulează informaţii în formă vizuală. Un alt studiu, realizat de comScore, ne arată că odată cu introducerea filmelor pe site-urie de cumpărături 64% dintre utilizatori s-au arătat mai interesaţi să comande. Totodată, filmele video pot fi un avantaj major şi în optimizarea pentru motoarele de căutare.

Motoarele de căutare nu au stat mult pe gânduri şi deja exploatează aceste oportunităţi.

  1. „Think Glocal” – Google Places devine o oportunitate majoră pentru afacerile locale

Google se extinde din ce în ce mai mult pe pieţele locale postând conţinut individual pentru fiecare ţară în care este prezent. De cele mai multe ori acest conţinut este accesat de pe tablete sau telefoane mobile, după cum argumentează Dr. Dave Chaffrey. Google Places, noua denumire a Google Local Business Centre, facilitează vizibilitatea afacerilor locale în mediul online, ceea cel face să devină o oportunitate majoră pentru cei ce doresc să-şi sporească notorietatea prin intermediul căutărilor naturale sau  plătite. Dr. Dave Chaffrey mai spune că „think Glocal” este o tendinţă majoră pentru anul 2011.

  1. Planificarea înseamnă mult

Cei care vor să fie în faţă anul viitor, trebuie să urmeze întocmai sfaturile lui Ann Donnelly şi să-şi planifice din timp întreaga activitate. Să se asigure că site-ul le permite în totalitate să adauge, editeze şi îmbogăţească paginile principale cu noutăţi, oferte speciale şi anunţuri în orice moment. Să pună titluri şi descrieri unice paginilor web pentru a uşura activitatea de SEO şi pentru a fi prezent în reţelele de socializare. Să se asigure că motoarele de căutare accesează conţinutul complet al site-urilor, că folosesc cuvinte cheie în cele mai relevante locuri şi că viteza de download este cât mai mare. Şi poate cel mai important, că folosesc limbajul consumatorilor.

Concluzii

Aceste tendinţe apar în contextul internaţional al dezvoltării economice, şi mai ales al apariţiei economiilor în curs de dezvoltare. Conform studiilor realizate de trendwatching.com, citate de marketingcharts.com, economiile în curs de dezvoltare devin o sursă continuă de inovare în rândul consumatorilor, atitudine care se dezvoltă tot mai mult la nivel global.

Clasa de mijloc în continuă creştere formată în aceste ţări are nevoi deosebite şi pretenţii ridicate, ceea ce duce la o continuă inovare a serviciilor şi produselor. Marii dezvoltatorii îşi îndreaptă atenţia acum către aceste pieţe şi se adaptează dorinţelor acestora.

 
Bibliografie
  1. E-commerce
    Consumer Trends to Watch in 2011
    Top 10 Ecommerce Strategies For 2011
    Five Customer Engagement Tips for 2011
    Webcredible ecommerce prediction – trends for 2011
    3 Important Ecommerce Trends To Watch

  2. Analytics
    Analytics & Optimization 2010 retrospective

    Five Predictions For Web Analytics in 2011
    My 5 predictions (and hopes) for web analytics in 2011

  3. Social Media
    The End of ‘Social Media’
    3 social trends your business must know for 2011 planning


  4. Search
    11 Search Trends for 2011

  5. Marketing
    Affiliate Marketing New Year’s Resolutions
    Online Marketing in 2011: 4 Things to Do Now to be Prepared
    New Trends for Internet Marketing in 2011

  6. OLDIES – 2010
    Six New Year resolutions for businesses taking the plunge online
    5 New Year Resolutions for Search Marketers in 2010
Share Button
No tags for this post.

Related posts

4 thoughts on “Tendinţele în online care aduc succesul în 2011 #ecommerce #socialmedia

  1. Pingback: Tweets that mention Tendinţele în online care aduc succesul în 2011 #ecommerce #socialmedia | Liviu Taloi -- Topsy.com

  2. Un blog extraordinar de util pentru cei care activeaza in acest domeniu. Felicitari domnule Liviu Taloi si mult succes in proiectele pe care le desfasurati.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *