De ce ai nevoie de o evaluare independenta a site-ului tau?

Zilele trecute am facut impreuna cu Andrei o evaluare a uzabilitatii a magazinelor online participante la intalnirea de la munte. Cu siguranta elementele de uzabilitate scazuta gasite de noi deja sunt pe lista de modificari ale site-urilor participante la intalnire, sau au fost deja remediate.

Atunci cand lucrezi cu un site, site-ul pe care scrii zilnic, site-ul pe care il modifici zilnic, site-ul cu care deschizi si inchizi browserul, nu vei mai fi capabil sa vezi micile greseli de uzabilitate si functionare pe care aproape orice site le are. Solutia ta la slaba conversie, sau la folosirea defectuoasa a site-ului este fie un test de usability cu utilizatori, cu un panel de minim 6-8 oameni luati de pe strada care sa fie insa in targetul site-ului, fie folosirea unor experti in domeniu. Costurile nu sunt nici mici, nici mari, depinde foarte mult de site, de ce se vrea a se testa.. insa aceasta testare externa trebuie facuta in mod regulat, cel putin o data pe an, sau ori de cate ori faci o schimbare majora in functionalitatile site-ului tau.

Scriam prin 2006, unul din primele mele articole despre acest lucru, ca in universul acesta de site-uri care ofera aceleasi servicii sau produse, sunt mii, sunt sute sau zeci de site-uri care concureaza, care vor sa ajunga la client, locul de unde isi finanteaza afacerea. Credeti-ma, sau nu, dar peste 80% din site-urile de pe Internet au o uzabilitate scazuta, nu zic ca sunt proaste, pentru ca majoritatea nu mai sunt, insa.. se folosesc greu, anumite butoane sau actiuni se disting greu. Si asta o stiu clientii si utilizatorii vostri. Numai voi nu!

Ei sufera de fiecare data cand trebuie sa comanda un produs sau serviciu de la voi, sau cand trebuie sa citeasca sa se informeze despre ceva anume. Pentru ca doar 1%-4% dintre clientii nemultumiti, sau 1%-4% dintre userii frustrati ajung la voi sa se planga, iar restul renunta pur si simplu sa mai foloseasca site-ul vostru in vreun fel, va este greu sa reglati aceste probleme in timp scurt folosind feedback-ul de la clienti (asta in masura in care nu aveti deja o procesura serioasa de colectare, sau nu incurajati deja periodic acest feedback).

Aveti sansa sa fiti printre acei 20% care isi remediaza problemele de uzabilitate apeland la profesionisti cu experienta (mailto:liviu.taloi@siteaudit.ro). Ai nevoie de o evaluare independenta, ai nevoie de cresterea gradului de folosire a site-ului tau. Poti sa si masori gradul de statisfactie al utilizatorilor in timp, sa vezi daca in urma modificarilor facute ai evoluat sau nu.. desi unele dintre modificari sunt clare, evidente, si nu necesita o confirmare prin masurare.

Daca cele mai multe site-uri sunt proaste, dumneavoastra puteti atrage mai multi clienti daca aveti un site usor de folosit si care satisface nevoile reale ale utilizatorilor.

Care este raul pe care il poate face un site prost realizat? Care este costul, care sunt riscurile de a avea o prezenta internet incompleta sau prost executata?

Veti risca sa va distrugeti brand-ul, imaginea companiei voastre, credibilitatea si in cele din urma profitabilitatea. Veti avea probleme cu rata de conversie a vizitatorilor in clienti, sau cu rata de revenire a utilizatorilor pe site.

"Daca un client va avea o experienta proasta pe site-ul dumneavoastra, va povesti acest lucru, in medie, la alti 10 oameni." – Forrester Research, 1998

Intrebarea mea de incheiere: Cat timp va mai permiteti sa nu aveti site-ul evaluat?

Share Button
No tags for this post.

Related posts

3 thoughts on “De ce ai nevoie de o evaluare independenta a site-ului tau?

  1. Pingback: Twitter Trackbacks for De ce ai nevoie de o evaluare independenta a site-ului tau? | Liviu Taloi [liviutaloi.ro] on Topsy.com

  2. O parte din “greselile” de uzabilitate se datoreaza “cerintelor” celor care semneaza op-ul si a lipsei unui proiect de executie intocmit corespunzator.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *