Cum sa iti faci un magazin online, dezbateri cu Vlad Gidea si OKTAL Internship cu Andrei Ion

Pornind de la articolul scris de Vlad Gidea pe blogul sau ("cum sa iti faci un magazin online"), si de la comentariul pus de tizul sau acolo, am decis sa comentez si eu cele spuse de Vlad G. si sa clarific cateva din punctele expuse acolo. Vlad Gidea a publicat acest post in ideea popularizarii acestui tip de comert, si nu pot decat sa apreciez efortul sau, insa unele informatii sunt prea sumare si prea "populiste" pentru a le considera corecte. Lucrurile nu stau chiar asa de roz, si in sprijinul afirmatiilor mele de mai jos as aduce numarul mare de falimente, achizitii si poate fuziuni care au avut deja loc si vor mai avea pe aceasta piata a comertului electronic romanesc.

0. Toate cheltuielile depind de obiectivele propuse (de marketing, de mentenanta, etc); daca iti propui sa fii primul pe o nisa, nu conteaza care, va trebui sa sustii aceste obiective prin costuri, cele legate de marketing par sa fie cele mai direct proportionale cu obiectivele propuse, dar in general toate costurile, absolut toate depind de obiectivele propus

1. E relativ ok ce spui, dar spatiu unde sa-ti desfasori activitatea iti trebuie. Si ce te faci daca ai succes si vrea lumea sa vina sa ridice produsele de la sediu, si tu ai o garsioniera mica si prost ingrijita? Un sediu cat de cat onorabil tot iti trebuie si asta poate sa insemne in capitala chiar 800-1000 de euro pe luna, deci nu e prea putin pentru un tanar antreprenor.

2. Nevoia de angajati nu e de numai 2 oameni.. am eu un slide pe care l-am prezentat in diverse situatii (legat de echipa minima si de mitul potrivat caruia poti face un magazin online, business online cu doar 500 de euro pe luna), nu am sa-l citez aici, insa, cu doar doi oameni, unul la vanzari si unul la pe restul departamentelor nu pot fi de acord, decat daca acel magazin e un hobby si nu si-a propus sa aduca profit in urmatorii 2-3 ani de zile. Ce se intampla daca colegul de la vanzari are sesiune? Sau daca e bolnav? Cine introduce cele x produse pe site? Cine negociaza cu furnizorii pentru promotii? Cine face grafica bannerelor pe site care scot in evidenta acele promotii? Cine livreaza loco? Cine face facturile? cine.. nu prea poti sa faci aceste lucruri in doar doi oameni, sigur decat daca magazinul online ramane la nivelul de pasiune, de haide sa fac un pic de practica inainte sa ma apuc serios de business… Mai gandeste-te putin ce activitate presupune intretinerea unui magazin online.

3. Poate ca stocurile sunt ZERO la inceput, desi agreez ce spune colegul de dezbatere Vlad (axxer.ro) – are dreptate, insa dupa primele refuzuri, probleme cu produsele livrate, vei avea si primele stocuri, si crede-ma trebuie sa ai grija sa rulezi aceste stocuri, sa negociezi cu furnizorii stornarea acestora, inlocuirea daca e cazul.. Deci nicidecum nu vei avea stocuri ZERO nici daca vrei. Vei avea in schimb un stoc minim, ceea ce e bine, insa ceva bani imobilizati in produse vor exista in permanenta. Depinde de abilitatile tale de negociator cu furnizorii si de talentul tau de vanzator sa poti rula eficient acest stoc.

4. Nu vei scapa de chirie, insa chiria pentru un boutique offline e mai mare de cele mai multe ori decat spatiul in care iti veti desfasura probabil activitatea. Insa costurile nu sunt deloc neglijabile. Din experienta proprie cele mai mari costuri, care se regasesc sau ar trebui sa se regaseasca in structura de preturi si marjele pe care le practici, sunt cele legate de salarii. Apoi cele legate de marketing, logistica si in final cele legate de utiliati. Insa ca sa ai succes trebuie sa ai grija cum iti alegi nisa, cum iti dimensionezi adaosurile. Atentie deci la costuri, altfel vei da faliment in 2-3 ani cel mai tarziu.

5. De acord cu ce spune Vlad 2 (axxer.ro). Publicul tau este populatia activa pe internet, sau internautzii cum le mai zic eu. Nu sunt putini, insa conteaza foarte mult sa-ti faci temele inainte de lansarea magazinului si sa faci oarece estimari in cresterea numarului de comenzi pe nisa pe care ai ales-o. Nu e deloc simplu insa fara un plan de bataie pe 1-2 ani mai bine nu lansa magazinul online. Oricum ai zis bine acolo in paranteza, depinde de ce vinzi. Orice magazin online deja lansat si-ar dori o piata de 22 de milioane de romani… pana una alta realitatea ne spune un pic altceva.

6. Avantajele trebuie speculate, trebuie gasite.. cum zice Vlad 2 (axxer.ro) nu ar fi rau sa faci o analiza a pietei si sa identifci ceva ce te diferentiaza de restul concurentei, incearca pentru inceput sa raspunzi la intrebarea "de ce ar cumpara clientii de la magazinul meu online??"

As incheia pentru ca ma intind si subiectul nu-l pot acoperi in doar 2-3 paragrafe. Insa invit cititorii ambelor bloguri sa adauge comentarii, sa vina la seria de webinarii pe care o reincep in toamna pe 17 septembrie, si va mai invit sa cititi si spusele de mai jos ale unui participant la Intership-ul organizat de OKTAL.ro, pe numele sau Andrei (caruia ii multumesc pentru prezenta sa agreabila si pentru dupamiaza excelenta petrecuta in biroul de la Oktal)

Andrei Ion, participant la internship-ul organizat de Oktal

Cum am aflat si de ce am ales sa particip in acest internship?
Cred ca prima data am vazut prezentarea internship-ului in Google Reader (articol pe blogul domnului Liviu Taloi), l-am insemnat dupa o citire rapida, dar m-am decis cu adevarat sa particip dupa ce am revazut acelasi anunt si pe Twitter. Curiozitatea m-a atras sa particip in acest internship. Vroiam sa vad exact cum functioneaza magazinul, cum se procedeaza cu stocurile (ulterior am aflat ca e vorba de furnizori), cum se face promovarea, etc. De asemenea ideea de a-mi deschide propriul magazin mi se parea tot mai interesanta, iar acest internship era un prim pas in procesul de documentare.

Ce am invatat din acest internship?
Inainte sa ajung la Oktal am mai avut tangenta cu magazinele online doar din postura de cumparator. La fel ca multe alte persoane imi imaginam acest domeniu din perspectiva unei afaceri similare in mediul offline. Practic vedeam magazinul online ca un magazin obisnuit care vinde si pe internet. Din prima zi am aflat ca lucrurile nu stau asa.

Primul lucru cu care am luat contact a fost platforma magazinului online OKTAL. Platforma era foarte bine adaptata necesitatilor unui magazin IT&C, necesitati din care unele mi-erau necunoscute pana atunci.

Urmatorul pas a fost intelegerea acestui business. Am aflat despre relatia cu furnizorii, despre pasii ce se desfasoara in prelucrarea unei comenzi de la primirea acesteia prin intermediul site-ului sau telefonic pana la primirea produsului de catre client. Bineinteles am discutat si despre profitabilitatea unui asftel de afaceri, relatia cu clientii sau problemele ce pot aparea.

De asemenea am avut ocazia de a pune si in practica informatiile primite prin lucrul efectiv pe platforma de la adaugarea si documentarea unor produse in site pana la prelucrarea efectiva a unor comenzi si contactarea telefonica a clientilor.

O alta parte interesanta a acestui internship a fost aceea in care am discutat despre marketingul unui magazin online. Am avut ocazia sa aflu cat de eficiente sunt anumite metode de promovare (adwords, comparatoare, etc.) sau sa creez direct in site niste oferte speciale pentru anumite produse. Am aflat si cateva informatii despre SEO-ul unui magazin si foarte important despre cum folosim Google Analytics pentru a observa rentabilitatea unui canal de promovare sau pentru a face o analiza rapida a traficului site-ului.

Pe langa toate acestea am obtinut o multime de informatii din discutiile libere avute cu domnul Octav si cu domnul Liviu Taloi pe teme cat mai diverse: de la concurenta pana la legislatie sau platforme ori oportunitatile (si dezavantajele) unui magazin online in provincie.

Cu siguranta ca pana voi cunoaste foarte bine acest domeniu va mai trece o perioada de timp, dar internship-ul la OKTAL a fost un prim pas in acest proces si o experienta foarte faina ce o recomand oricarui student ce doreste sa cunoasca acest domeniu aflat in plina dezvoltare.

Andrei Ion, Communication Member (AIESEC Brasov)

Cu invitatia de a participa si in aceasta saptamana la Internship-ul organizat de Oktal inchei acest lung post. Succes cu businees-urile voastre online, si daca aveti un magazin online deja lansat, si care a trecut de perioada de proba sa zicem.. atunci de ce sa nu va inscrieti la Gala Premiilor in e-Commerce?

Share Button
No tags for this post.

Related posts

9 thoughts on “Cum sa iti faci un magazin online, dezbateri cu Vlad Gidea si OKTAL Internship cu Andrei Ion

  1. Mulţumesc mult de feedback şi de link. Eu nu sunt un mare cunoscător al comerţului online dar am citit mult în ultimul timp şi am şi discutat cu mulţi. Bine, articolul este scris pe un ton optimist pentru că aşa văd eu (cel puţin la început) deschiderea unui magazin online.

    Cu timpul sumele de bani investite vor creşte (probabil direct proporţional cu profitul). Dacă ai banii de pornire este extrem de ok. Eu oricum am scris acest articol ca prima parte dintr-un serial foarte lung şi laborios pe care il voi face şi un mini-jurnal al unui magazin pe care îl voi deschide. Am văzut la tine la un momendat pe cineva vorbind despre situaţia financiară din spatele unui magazin online (nişa era cadouri dacă nu mă înşel). Ideea care am vrut să o inspire articolul este că este nevoie de o investiţie mai mică decat ar fi nevoie in offline (unde sunt extrem de multe costuri şi alţi factori).

    Sunt foarte interesat să dezbatem subiectul asta pentru că personal cred că ar ajuta pe mulţi să gândească mai eficient în timp de criza. Si posesorii de magazine online şi cei care sunt interesaţi să intre în lumea asta.

    Sper să apuc să urmăresc Webminarele (după cum am mai spus de fiecare dată picau rău)

    Multumesc din nou

  2. In ultimii 2 ani, m-am cam invartit in mediul asta al magazinelor online. Inainte de MO, am avut sansa sa fac parte dintr-o echipa de 2 oameni pentru un magazin online. Pot sa-ti dau dreptate Liviu, in totalitate, pentru ca stiu ce au insemnat acele 4 luni in care am lucrat pe sistemul asta.

    E adevarat ca volumul de vanzari e foarte mic, dar e munca multa la logistica si dezvoltare. Daca nu ai bani de investit si de asigurat minimul de rulaj, mai bine nu te apuci de business. Sa astepti sa scoti profit din vanzarile prezente, nici vorba.

  3. @vladgidea. hai sa introducem un termen parca pierdut “studiu de fezabilitate”. fa-l si daca e pozitiv multa bafta.

    “verba volant scripta manet”

    @liviu ai foarte multa dreptate

  4. Liviu are perfecta dreptate si aceasta tema de dezbatere cuprinde mult prea multe aspecte care trebuie analizate.

    Este esential ca tinerii antreprenori sa faca studii si analize ale pietei de comert electronic inainte de a pleca la drum, lucru care e valabil in orice domeniu, insa realitatea nu o poti cunoaste decat apeland la cineva cu experienta, la un om din interiorul sistemului, si e de preferat sa se vorbeasca cu cat mai multi, pentru ca in Romania sunt muulti oameni care descopera oscommerce isi deschid firma si se grabesc sa spuna ca nu merge.

    Referitor la partea cu 2 oameni… eu as zice 3 si asta daca manager e un programator, la vanzari e un fost director de vanzari dintr-un magazin online mai maricel, iar cel care livreaza e sanatos tun si isi da interesul. Intrucat, evident este putin probabil sa vina la o firma nou infiintata toti acesti 3 oameni, si oricum sunt foarte greu de gasit, sansele de pornire la drum cu cei 3 sunt mici sau nu conduc catre un rezultat bun.

    Oricum, le doresc mult succes tuturor care vor sa porneasca la drum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.